BMW S55 crankhub modificatie
Uit voorzorg vervangen voorkomt ernstige motorschade!
Ben je in het bezit van een BMW M2, M3 of M4 met een S55 motor dan is het verstandig hier even naar te kijken…
De BMW S55 motor staat bekend om zijn betrouwbaarheid en het vermogen wat eruit te halen valt.
De beruchte “Crankhub”

Crankhub is een vakterm voor de naaf op de krukas met daar omheen de distributie tandwielen.
Bij deze S55 motor heeft BMW voor een design gekozen welke in de praktijk nog wel eens problemen geeft.
De tandwielen voor het aandrijven van de distributieketting zitten over de krukasnaaf geschoven en het geheel zit met een centrale bout op de krukas geschroefd.
Het feit dat de tandwielen op klemkracht vast zitten geeft in de praktijk problemen met flinke motorschade tot gevolg.

Bij intensief gebruik kan het gebeuren dat de klemkracht niet voldoende is en het krukastandwiel verdraait.
Wanneer dit gebeurt vergaat de timing van de motor en loopt hij in elkaar.
Daar zit je niet op te wachten.

Hier is een oplossing voor!
Wij vervangen het originele exemplaar met de 2 losse tandwielen voor een aangepaste kruknaaf welke compleet uit gehard staal is gefreesd.
Geen losse delen meer die kunnen verdraaien.

Ook modificeren we de krukas zodat de nieuwe kruknaaf (crankhub) vergrendeld zit in de krukas, op deze manier kan de complete naaf nooit meer ten opzichte van de krukas verdraaien.
Voor deze reparatie moet de distributieketting gedemonteerd worden, omdat deze toch gedemonteerd is adviseren wij de ketting inclusief geleiders mee te vervangen.
Helaas is er geen rekenmodel die u verteld of uw crankhub aan vervanging toe is. Wel wordt bij intensief gebruik of tuning het risico groter.
Ben je in het bezit van een auto met S55 motor en wil je de problemen voor zijn of ben je voornemens het vermogen te upgraden door bijvoorbeeld Chiptuning?
Dan is ons advies echt de crankhub te vervangen.
Voor al het onderhoud en specialistische reparaties bent u bij ons aan het juiste adres!
